2000

A Prospero Színkör 2000 októberében alakult a székesfehérvári Szabadművelődés Házában tizenhét (15 és 30 év közötti) fiatal részvételével.

A csoport célja, hogy állandó jelleggel működő színházi műhelyként rendszeres produkciókat hozzon létre, és a színházban a puszta szórakozásnál többet kereső nézők számára színvonalas és művészileg értékes előadásokat nyújtson. Évadonként legalább egy egész estét betöltő előadást állítunk színpadra, és arra törekszünk, hogy egy kisebb repertoárt kialakítva a városban a színházszerető közönség által kedvelt állandó játszóhelyként működjünk.

2001

Néhány szó eddigi munkánkról: a társulat tagjai az első néhány hónapban a színpadi munkába való bevezetésként rövid képzésben vettek részt; majd a felkészülési időszak és a próbák után a színkör 2001 júniusában nagy sikerrel mutatta be Carlo Goldoni A régiséggyűjtő családja című komédiáját.

2002

A második évadunk produkciója, Molnár Ferenc Liliom című darabja volt, amelyet 2002 áprilisában játszottunk először. Ezzel az előadásunkkal 2003-ban a celldömölki I. Soltis Lajos Színházi Találkozón elnyertük a Magyar Színjátékos Szövetség produkciós díját. Az előadás címszereplője, Barbély Gábor a zsüri színészi díját, a Julikát játszó Kurinyecz Ágnes pedig a legjobb női alakításért járó Figer Szabina-díjat kapta. Ugyanitt a produkció az országosan figyelemreméltó amatőr színházi előadásoknak járó ezüst minősítést kapott.

2003

2003 tavaszán mutattuk be Witold Gombrowicz Yvonne, burgundi hercegnő c. darabját. Ezt az előadásunkat 2004-ben játszottuk a kazincbarcikai XVII. ifj. Horváth István Nemzetközi Színjátszó Fesztiválon, az amatőr színjátszás kétévente megrendezett legjelentősebb magyarországi seregszemléjén.

2004

A 2003-04-es évad elején átköltöztünk a székesfehérvári Helyőrségi Klubba (Tiszti Klub), ahol kedvezőbb feltételekkel, fejlettebb színpadtechnikával dolgozhattunk. Itt mutattuk be a 2004-es év két új produkcióját, Slawomir Mrožek Mulatság, és Tadeusz Slobodzianek Ilja próféta című darabját.

2005

A következő év nagy részét a szakmai fejlődésre és társulatépítésre fordítottuk: Augusto Boal, a neves brazil rendező és színészpedagógus módszerére alapuló stúdiófoglalkozásokat tartottunk. Ezután 2005-ben rendhagyó műsorral léptünk a közönség elé: Stílus- és helyzetgyakorlatok címmel az előadás helyszínén születő, rögtönzött jelenetekből álló improvizációs estet állítottunk össze. Ebből a műsorból egy éven keresztül tartottunk sikeres előadásokat.

Sajnos, a Tiszti Klub 2005 őszétől anyagi nehézségek miatt nem tudta vállalni a csoport további fenntartását, ezért azóta ismét A Szabadművelődés Házában folytatjuk a működésünket.

2006

A 2006. év bemutatói William Gibson Libikóka és Müller Péter A vihar kapujában c. darabjai voltak. Még ez év tavaszán mindkét előadás a Magyar Szín-Játékos Szövetség által felkért szakemberekből álló zsüritől országos bronz minősítést nyert.

2007

A következő évadban (2006-07) A vihar kapujában után ismét a színkör egyik – addig színészként tevékenykedő – tagja rendezett; így született Szép Ernő Május című darabjából készült előadásunk, amelyet a Magyar Színjátékos Szövetség zsűrije a IV. Arany Deszka Fesztiválon, Ajkán, ezüst minősítéssel illetett.

Alig kezdtük el játszani új előadásunkat, máris belefogtunk egy új készítésébe. Egy “külsős” rendező, Váczy Sándor instruálása mellett Agatha Christie bestseller-ének, a Tíz kicsi négernek a színpadi változatát dolgoztuk meg. A bemutató a 2007-08-as évad elejére esett. Ez volt az első egész estés előadásunk, melyben a fő cél a szórakoztatás volt. A közönség visszajelzéseiből, és az előadás látogatottságából arra következtethettünk, hogy ebben a műfajban sem vallottunk szégyent.

2008

Az új évadban három futó darabunk előadásai (A vihar kapujában, Május, És már senki sem…) mellett rendezett ismét a csoport vezetője. Garaczi László Imoga című darabjával első magyar kortárs drámánkat állítottuk színre, melyet a mai napig műsoron tartunk. Színkörünk lassan tíz éves történetében ez rekordnak számít. Az előadás a szerző tetszését is elnyerte, több fesztivált is megjárt; 2009-ben, Ajkán ezüst minősítést kapott a szakmai zsűritől.

A 2008-09-es évadot futó darabjaink (És már senki sem…, Imoga) felújításával kezdtük, mivel több alapító tag is távozott a csoportból, és szerepeiket (részben) új színészek vették át. Ezután ismét kicsit “befelé fordult” a színkör, a szakmában elismert rendezők és dramaturgok (Gyevi-Bíró Eszter, Adorján Viktor, Komáromi Sándor) tartottak tréningeket a csapatnak.

2009

2009 nyarán “erőltetett menetben” készült el legutóbbi bemutatónk, a Helver éjszakája, melyet egy kortárs lengyel szerző, Ingmar Vilquist vetett papírra. A kétszereplős kamaradarab első fesztiválján, a XXXII. Madách Imre Irodalmi És Színjátszó Napokon, Balassagyarmaton ezüst minősítést érdemelt ki a zsűritől, a két szereplő játékát pedig különdíjjal jutalmazta a szakmai grémium. Ám az előadást – a Magyar Szín-Játékos szövetség történetében ritka módon – a szakmai zsűri a VII. Arany Deszka fesztiválon felminősítette, így ez lett a színkör első arany minősítéssel kitüntetett előadása. A két játszó (Nagy Éva és Szabó Zoltán) színészi teljesítménye ezen a megmérettetésen is megnyerte magának a zsűrit és a közönséget. Két-két egyéni elismerés (színészi különdíj és a közönségszavazás második hely) lett a jutalmuk.

2010

Közben Komáromi Sándorral, a veszprémi Teleszterion Színházi Műhely vezetőjével hosszabbra nyúlt a közös munka, másfél évig tartó tréning és készülés eredményeként 2010 májusában a székesfehérvári Kortárs Művészeti Fesztiválon bemutattuk a két színkör közös produkcióját, a Faust Unborn Visions-t. A komoly fizikai felkészülést (is) igénylő előadás 2010 októberében a Belgák Fesztiválján (Budapest, Bakelit Multi Art Center) arany minősítésben részesült, a zsűri pedig Nagy Évát és Micskó Zoltánt színészi különdíjjal jutalmazta.

Ezzel a munkával párhuzamosan a Prospero stúdiója is megkezdte működését. Az újoncok az évad elején alapképzést kaptak rutinosabb társaiktól, majd Szophoklész Oidipusz királyának színpadra állításával bizonyították rátermettségüket. Mire a bemutató elérkezett (2010. június) a szerepek nagy részét rutinos játszók vették át, mivel többen lemorzsolódtak a próbafolyamat alatt, ám akik kitartottak, azoknak egy ezüst minősítés lett a jutalma (2011. május – VIII. Arany Deszka Fesztivál). A két főszereplő (Péter Kinga Fruzsina és Horváth Gergely) a közönségszavazáson egyaránt II. helyen végzett a legjobb női- és férfi alakítás kategóriában, Oidipusz megformálásáért pedig a szakmai zsűri színészi különdíjjal jutalmazta játszónkat.

A 2010-2011-es évad sok örömteli pillanatot tartogatott a színkörnek.

A két, fent említett, sikeres fesztiválszereplésen kívül egy saját ünnepünk is volt. 2010 októberében háromnapos programsorozattal ünnepeltük 10 éves fennállásunkat A Szabadművelődés Házában. Mind a négy futó darabunkat (Imoga, Helver, Faust, Oidipusz) eljátszottuk, koncertekkel (Leonardo Jam, Ötlett), vendégelőadásokkal (Ács Tamás és Jakab Ádám, Teleszterion Színházi Műhely), versműsorral, faültetéssel, fotó- és plakátkiállítással valamint vetítésekkel tettük emlékezetessé az ünnepet nézőink és magunk számára egyaránt. Felsorolni lehetetlen, mennyi embernek vagyunk hálásak segítségükért.

2011

Az évad elején újabb felvételit tartottunk, melyet eredményesnek ítélhetünk, mivel majd’ egy tucat tehetséges színészpalántával lettünk gazdagabbak. Az új előadás létrehozásában ők is aktívan részt vettek, így született meg az E mozgó zűrzavarban című előadásunk, melyet a 2011. évi Kortárs Művészeti Fesztivál keretében mutattunk be.

Mialatt a rengeteg improvizációs gyakorlatból kinövő előadás készült, a színkör egy része Barbély Gábor vezetésével önfejlesztő tréningsorozaton vett részt, melyben fontos szerep jutott a jógának is. Ez volt a Csend-labor.

Itt kell még megemlítenünk az Egy lemur vallomásai című előadást is, mely egy egyszemélyes előadóest Garaczi László Pompásan buszozunk című könyvéből. A Czinki Ferenc által rendezett és Horváth Gergely által előadott műsort a II. Belgák Fesztiválján arany minősítéssel jutalmazta a zsűri.